5/31/2010

Dalam ujian ada pertolongan

Penatnya hari nie,bw moto g bandar Pattani, Thailand...niat nk g kua duit kt bank pastu g bli brg keperluan tp kite hanya merancang Allah yang menentukan...apa yang berlaku???
Dengan cuaca yang sangat panas kt thailand nie,aku dpt ujian yang sangat menguji kesabaran dan keimanan...bile sampai kt bank,aku g cucuk kad nak kuakan duit,tgk2 aku slh tkn pasword..adoi...last skali,kad kena telan..huhuhu...ble aku msk dlm bank,dorang soh aku g wat kad baru kt bank yang aku wat akaun dlu...Masya Allah,kena g cawangan len...oleh kerana tiada tempat untuk bergantung waktu tu,aku brani untuk urus segalanya dengan sendiri..Alhamdulillah,aku dapat kad baru..tp...kad tu blh gune esk...hati ku berkata "macam mana nie?aku xde duit tok bli brg langsung,duit yang ade td rm5 da byr kt bank tok kad br, abg keje dkt gn kwsn tu,try la g hutang duit die"...
Aku langkah kua dari bank n bw moto sampai tmpt keje abg,aku xbrani nk brenti sb aku xpenah minta duit die..aku pon bw moto tanpa arah tuju,tibe2 aku rase brani untuk cube minta pertolongan dgn abg,aku pon bw moto g tmpt keje blk...aku intai tgk abg ade ke tak..alhamdulillah die dok dpn kedai KFC..aku pon g borak gn die..die blnje minum koko...alhamdulillah..tp..aku xbrani nk ucap ape hajat aku sebenar...aku pon kua g jln2 kt lua kedai tu kejap,n aku g cri abg smula,akhirnya aku pinjam rm20..alhamdulillah dapat...ujian pertama aku dpt melaku dengan sabar..dalam ujian ade pertolongan...
aku trskan perjalanan ke hypermarket tok bli brg keperluan ku...kt c2 nk parking moto kena amik kad n g parking..aku g jln bli brg n msk kdai bku, bli bku kartun...tok hilangkan boring..hihihi...siap sume urusan..alhamdulillah...tp...ada ujian kedua yang datang,aku cari kad tok parking moto xjumpa...adoi...xtau jtuh kt mne..aku patah blk g tmpt kaunter dgn kdai bku...tp...aku kembali tempat mto dgn prasaan yang hampa...aku xbrani nk pegi tnye pakgad,ape yang aku perlu wat...dlm beberape minit,aku branikan diri untuk pegi tnye, dgn senyum mereka layan dan minta aku isi borang..aku xkena denda..alhamdulillah...terima kasih Ya Allah...wpun Engkau memberi ujian kepada ku tetapi,Engkau juga menolong ku dengan mudahkan urusan ku...
Ingat lah wahai diriku yang lemah ini,sentiasa ingat kepada Tuhan wpun dalam ape jua keadaan...aminnnnnnnnn :)

2 comments:

  1. hais =.=
    sempat lg ilang kad parking tu..huhu

    ReplyDelete
  2. tu la pasal...xpenah dlm hidup jd cm tu...cuak gler...adoi

    ReplyDelete