5/31/2010

Bersyukurlah dengan ape yang ada...

Aku selalu dengki kt kwn2 yang dpt belaja akaun sb aku ske akaun sgt...ada niat gak da hbes diploma kt dq nie nk smbg akaun lak...dapat keje bank, gaji mahal...masya Allah material sgt...tp...
bile dok dq, aku dpt berfikir secara rasional..kenapa Allah xbg aku bljr akaun?pd hal aku minat gler..jwpnnya..Allah tau ape yang terbaik tok aku n aku mampu untuk menghafal al-Qurang...Allah da tau da,kalo aku amik akaun mgkn bkn plhn terbaik tok aku...time sek men dlu,ramai org tnye "kenapa x hafal quran kt hafiz klang?"..aku jwp "xblh la,sy snang lpe,xmampu la nk ingt 30 juz,lg stu sy xminat sgt"...tp takdir nye, thn 2007 aku ditetapkan untuk menghafal Quran kt Darul Quran Jakim...setelah 3thn terbukti aku mampu n ade byk hikmah kenapa aku ditakdir kt situ...
Antara hikmah2...aku byk berubah kepada yang lebih baik,dgn kluarga aku yang lebih kepada dunia,bila aku msk dq aku dpt kuatkan diri untuk menjaga diri dari perkara yang tak elok yang pernah aku wat dlu...aku dpt ilmu yang sgt byk,time awl2 msk sne aku rse rndah diri sgt sb time orentasi tgk kwn2 berhujjah kt dpn dgn yakin n brani,aku xmampu mcm dorang...akhlak dorang sgt baik...kt dq gak lah aku dpt sahabat sejati yang ikhlas berukhuwwah...kt dq aku dpt byk ujian yang memberi byk pengajaran n menjadikan aku seorang yang tabah..
Apa yang Allah tetapkan tok kte adalah yang terbaik...bersyukurlah atas nikmatNya..hargai apa yang ada di sekeliling kte...kalo baik,itu adalah nikmat tp kalo xbaik anggaplah itu ujian untuk meningkatkan iman kte..Allah masih sygkan kte...istikarahlah...
Bukan hanya apa yang berlaku je kte kena bersyukur tp kte kena bersyukur kerana Allah bagi ramai orang yang baik di sekeliling kte...orang yang masih kekal untuk bersahabat n bersama gn kte dalam ape2 keadaan...
aku pernah dapat mesej dengan kata2 yang sangat menyentuh...
" Dlm kehdpn kte, Allah akn bg sekali saje peluang untuk kte berjumpa dgn orang yang btl2 menyanyangi dir kte, sekiranya kte leka, kte akan khlangannya buat selamanya jika kte sendiri xpernah sedar n xpernah mencuba untuk menilai kehadirannya..Mungkin setelah segalanya berlalu n kte dah kehilangannya, masa itu baru kite mula sedar kehadirannya ckup bermakna.. tp mgkn kte xberpeluang lagi untuk memili dirinya pada saat itu"..........

tu la kan manusia nie,time ade xbersyukur tp dah xda br nk menghargai...aku pon sme,mcm2 rungutan tanda tidak bersyukur tp xsdr itulah yang terbaik tok kte...jagalah hati kwn2 anda supaya xkhilangan mereka,kerana merekalah yang membuat kte kuat untuk hidup...cube bygkan selama kte hidup xde sorang pon nk kwn gn kte,mst kte tertekan n blh wat kte fikir untuk bunuh diri...anggaplah sume kwn kte tu sangat syg kt kte...insya Allah kte akn ikhlas untuk berkawan dgn mereka...I LOVE YOU MY FRIENDS.....

1 comment: