5/31/2010

Husnuzon (positif thinking)

pertama skali, sy nk tls psl husnuzon nie...benda nie penting sgt dlm hidup ku...dlu xpenah terfikir pon psl tu...tp time dok kt dq ade sorg senior tu bincang tentang perkara nie...
Dulu aku rse aku xgembira sepenuhnye sb asyik pandang bruk je kat org lain,pastu asyik fikir negatif je..selalu fikir yang akan berlaku benda bruk..pastu bile diuji dengan benda bruk,aku xpenah fikir positif...jarang sgt2...kalo dengki mst terlalu dengki...masya Allah...
Tapi time sem3 suatu perkara buat aku berubah, seorang senior ckp psl positif thinking nie..die ckp kalo kte xske seseorang,tlg la fikir tentang benda bek yang ada pada orang tu...hilangkan benda xelok yang wat kte xske kt die...n kalo ape2 berlaku pon,kena sentiasa ingat sume ade hikmah...Allah s.w.t. xkan uji ape yang kita xmampu...ble dgr sesuatu yang buruk tentang seseorang,jgn terus percaya kalo bkn kte yang nampak sendiri...jgn label org len dgn nafsu kte..bersabar atas segala musibah...
Lepas senior tu ckp,aku tekad kt dri sendiri untuk melakukannye...Alhamdulillah,dgn husnuzon aku rs lega n gembira sb xde prasangka bruk tentang orang len...wpun gne mse agak lme,tp untuk jd hamba Allah yang berjaya,kte perlu sabar...semoga aku dapat istiqamah..amin...
Contoh ape yang berlaku, bile ade byk kerja dlm ms yang sme n aku takut xsempat siap,bila teringt tentang husnuzon,hati jadi tenang....n aku wat perancangan untuk siapkan kerja dgn tenang,aku sentiasa tanam dlm hati "pasti ada hikmah"... bile kerja datang n ms untuk mengulang Quran kurang, aku tanam kt diri nie..."aku msti dpt melakukannya"...Alhamdulillah...pertolongan dari Allah s.w.t. tiada tanding...
renung2kan selamat beramal...

No comments:

Post a Comment