8/11/2011

cadangan baru dari sahabat

bismillahhirrahmanirrahim.....

subhanallah,dah 3 bulan aku tidak buka blog nie....pasti ada perkara yang buat aku buka balik blog nie...ape ye agaknya......akan diberitahu akhir nanti...

hari ni 11 ogos 2011 bersamaan 11 ramadan 1432H, hari ni hari ke 11 umat Islam berpuasa, adakah 11 hari nie aku menjadikan Ramadhan kali adalah Ramadhan terbaikku...masya Allah,malunya dengan soalan ini....semoga aku dan semua mu'minin dan mu'minat mendapat Ramadhan yang terbaik pada tahun ini dan tahun seterusnya...aminnnnn....Ramadhan kali juga lah aku diuji dengan kesakitan,semoga ia sebagai kafarah dosa2 ku yang sangat banyak ini...

sepanjang 3 bulan yang aku tinggal banyak juga perkara penting yang berlaku....aku dapat belajar menjahit dengan mak aku, alhamdulillah mendapat result yang cemerlang (semoga akhirat juga cemerlang), dapat pergi bercuti bersama keluarga di pantai sakom, Thailand n Langkawi, Malaysia dan yang paling memberi pengajaran kepada hidupku ialah menjaga baby dan mentarbiah sepupu yang kecil kat umah ni...

dalam aku mentarbiah bdk2 kecil nie,aku juga ditarbiah oleh Allah s.w.t.... terasa kepenatan dalam mendidik seseorang untuk melakukan perintah Allah s.w.t. seperti solat, puasa, tutup aurat dan sedikit ilmu agama... memang aku dapat rasa keperitan dan kepenatan itu yang membuat diri ku nie hampir putus asa...tetapi alhamdulillah aku memotivasi diriku dengan kata2 seperti "andai anakku nanti jadi begini,adakah aku akan putus asa dalam mendidik mereka??".....dengan kata2 nie sangat memberi kesan kepada semangat aku,membangkitkan semula semangat yang hampir hilang.....semoga aku berjaya mendidik merekan dan diriku sendiri.....sabar...sabar...sabar....

akhir sekali,apakah perkara yang buat diriku buka balik blog ini ialah cadangan dari sahabatku Bazilah Zaki dari jordan agar aku hidupkan blog aku nie dengan perkara yang berkaitan dengan menjahit....aku mempertimbangkan dan aku rasa tidak rugi andai aku dapat kongsi dengan orang lain tentang sedikit ilmu menjahit yang aku dapat....ilmu Allah s.w.t sangat luas,makin kita mendalami makin kita rasa diri nie bodoh,hanya Dia yang Maha Mengetahui....aku akan cuba kongsi di blog ini insya Allah...semoga ia bermanfaat kepada diri sendiri dan orang lain.....amin ya Rabbal 'alamin......

2 comments:

  1. dalam perjlannan kehidupan nie psti kan temui keperitan dan kepahitan...
    tapi dalm kephitan n keperitan kan kita pelajari kehidupan ssebenar kita..
    kerna itulah tarbiah allah untuk kita"hambaNya"

    dalam melangkah hari ke hari msa ke masa dan detik ke detik..
    pati kan temui keuntunagn ny..walau sekli pn kite xperasan..
    tpi itu lah didikan y kita pelajari agar sntiasa yakin dgn kenikmatan allah..
    krana DIA adalah y selyak ny..

    melihat pelangi tersergam indah..
    namun xkesemua warna y kelihatan mnjadi keindhan pda mata kite..
    tpi itu lah tanda kelengkapan untuk sesuatu y indah dlm kehidupan...kdang kite suka dan duka..tpi itu la keindhan dlm kehidupan y wajib kite lalui..

    kesemuany sling melengkapi...
    tarbiah allah itu begitu cantek tersusun...
    rebut lah peluang slgi berkemampun..
    krna iany dtg dri allah..

    `jelajah cinta~..
    tepuk dada tanya iman..
    rapuh nya iman
    gugur sesuatu perpaduan..
    erti hidup pda memberi...
    ...teruskan usha ye.....

    ReplyDelete
  2. tq bz...tq sgt atas kata2 hikmah nie....tegurlah andai aku tersalah langkah... erti hidup pada memberi..:)

    ReplyDelete