8/27/2011

aktiviti time Ramadhan...heeeeee

da byk hari x update..ingat nak update psl menjahit n ulum hadith tapi KEMALASAN datang terus xjadi...hehehe...xpe la nak cite la sikit aktiviti time Ramadhan kt Thailand...

setelah 10 thun aku tgu,alhamdulillah dpt la smbt Ramadhan kt umh tercinta nie...ingt nk besarkan bdn sikit sb byk mknn yg disukai...tapi bile timbang,hampeh gak la,makin turun plak berat aku..adoyai

setiap kali Ramadhan,mak n ayh akan niaga kurma kt depan umah...maka dengan itu diistiharkan bahawa aku kena la niaga kurma tahun nie...hahaha....

mase awl2 Ramadhan, kena buka gerai awal sket...sb rmi yg akan mencari kurma tok dimakan kan..aku ni da la mls nk bgn awl,kdg2 g awl, kdg2 g lmbt..suke ati je kan...biasa la pemalas..truk3...heee

tapi bile da akhir Ramadhan,rmi org akn kuar cari lauk time petang,jadi ktorang pun bka gerai pas zohor...hahaha..mmg suka la aku,blh tido lebih sket..anak dara2...hehehe... tapi yg paling penat sejak minggu lepas,org yang tolong jaga Ilham kena g Bangkok, maka dgn itu diistiharkan aku gn mak kena jaga baby sambil niaga la...hehehe

cube la bygkan,baby tu berat 8.7kg..die punya perangai suka org dokong n bw jalan2..kalo duduk kejap je menjerit...mcm mane la aku nk gemuk,dok dokong die setiap hari dgn krenah cm tu...hehehe...geram2 tpi syg jugak...nnti blik UKM mesti rindu kt die...

semalam gn hari nie hujan sangat2 lebat,dengan angin yg kuat skali...mmg mencabar peniaga2 sume.. semalam mak yg jaga kedai,aku jga Ilham kt umah,die tido je,suka giler aku...hehehe..tapi yg menguji aku ialah, die cirit birit...kena tukar pampers bpe kali ntah..sian kt die...tpi sian kat aku gak kena dokong die g basuh..berat giler..setiap kali nak angkat die,aku mcm tgh men tehwando "iyaaaaakkk"....hihihi...

hari nie mmg ujian bsr kt aku,langit da mula gelap gila,aku da mule cuak da..aku jaga gerai sorang,mak g bandar gn ayah...tibe2 angin n hjn turun terus lebat,menggelabah aku susun kurma n tutup dgn plstik xnk bg bsh...kemah goyang n payung besar terbalik, aku xdpt nk wat pe,ape yg penting time tu aku kena tutup kurma elok2,dgn angin yg kuat mmg menguji giler...akhirnye kurma dpt diselamatkan tapi ape yg xdpt diselamatkan ialah aku la yg bsh kuyup,mcm men hujan pulak..dok dlm kemah je pon..mmg angin kuat giler tpi aku rase angin time aku kt DQ lgi kuat kot..hahaha...

lame jugak hujan xnk berenti,terpaksa la aku tahan sejuk dlm keadaan bsh kuyup dok dlm kemah tu..tpi Tuhan Maha Pemurah..bile hujan da mule renyai sket ade org datang bli kurma n manis tok buka pose..alhamdulillah...tgu smpi lps asar br mak blik,lps mak slt br la aku dpt g tukar baju yg bsh tu...da lame xmen hjn,mgkn sb tu kot Allah nk bg men...hehehe..

ptg tadi pkck yg dok kt bangkok balik,die datang buka pose kt umh skali..mmg rmi la rini buka skali..abg n kakak ipar cukup sume tambah gn spupuku yg kecik2 mmg meriah smpi nasi xckup..mgkn sb hujan jadi sume lapar...mangsa basuh pinggan spe lagi kan...hehehe...

aku pun makan dua pinggan rini,kenyang giler..nseb bek lrt lagi nk g terawih...tpi bile balik terawih mkn lagi...makan...makan...makan..tapi xgemuk2...

tu la sedikit kisah time Ramadhan kali nie....byk pengalaman baru n pengajaran....

No comments:

Post a Comment